9 Haziran 2008 Pazartesi

Eve dönüş

Tarım Toplumundan sanayi toplumuna geçiş iş ve evi birbirinden ziyadesiyle ayırmıştır. Çünkü tarım ekonomisinde yapılan işler evin çevresindeki topraklarda ve bir çok aile bireyinin katılımıyla geniş nüfusun birlikte çalıştığı bir ortamdan evin dışına fabrika sahalarına doğru yönleniyordu. Hatta insanlar sanayi ekonomisinin kurallarının tam olarak koyulmadığı ilk dönemlerde kadın erkek çocuk farkı aranmaksızın işlerin yürümesi ve verimlilik gibi etkenler uğruna son derece zor şartlarda dahi çalıştırılıyorlardı. Hatta insanların doğal öğünleri sanayi toplumunun verimlilik ilkesine destek vermek üzere dört öğünden üçe düşürülüyor.

Şimdi yine eve dönüş var, çünkü bilgi ekonomisi ve bilgi toplumu insanları illaki bir fabrikaya ya da büro ya da kütüphaneye bağlamıyor. Birey nerede olursa o da orada doğabiliyor tabii bir takım teknolojik gereçlerin yardımıyla. O anlamda eve dönüş olduğunu söylemek mümkün insanlar her şekilde mobil olmuş durumda hatta bu mobilleşme örneğin Avrupa Birliğine katılan Romanya ve Bulgaristan'da ciddi olarak yaşanıyor. Nüfusun bir kısmı daha uygun koşulları olan AB ülkelerine göç ediyor.

Demografik olarak bilgi toplumuna yönelen ülkelerin çoğunda nüfusun yaşlanması söz konusu. Hatta bu yüzden yaşlanmayan ya da eskimeyen pazarlama anlamındaki ageless marketing terimini kullanarak bu yeni kitleye yönelen yeni pazarlama uygulamaları yapılmaya başlandı.
Sanırım 10 yıl sonrasında da Türkiye'de de benzer durumlar yaşanacak çünkü genç nüfus bir süre sonra orta yaşlı daha sonra da yaşlı gruba girecek. Bu da farklı taleplere farklı uygulamalar demek.

Hiç yorum yok: