Uzaktan ve kablosuz iletişime uygun olan cep telefonları, cep bilgisayarları ve benzeri gereçler yoluyla müşterilere veya potansiyel müşterilere ulaşılarak ürün, hizmet, fikirlere ilişkin pazarlama faaliyetlerinin (örneğin SMS mesajları, bluetooth mesajları, video trailer vb. şekillerde) ortaya konulması olarak tanımlanır. Mobil pazarlama, m-pazarlama, mob-marketing, m-ticaret gibi kavramlar çoğu zaman birbiriyle içiçe geçmiş bir şekilde kullanılmaktadır.
Yüksekbilgili(2006) m-ticareti cep telefonları bazlı satışlara verilen isim olarak tanımlamakta ve mobil gereçlerin yeni bir kanal olma özelliği taşıdığını belirtmekte ve müşterilere istedikleri anda istedikleri yerden alışveriş yapabilme özgürlüğü sağladığını ifade etmektedir.(http://www.yuksekbilgili.com/makale10.htm) m-Ticaretin amacı kullanıcıların sadece bilgisayarları başından değil, cep telefonu gibi araçlar yoluyla herhangi bir yerden ürün özelliklerine erişip sipariş verebilmelerini, ödeme yapabilmelerini sağlamak, kısacası alış verişlerini gerçeklestirecekleri bir ortam sunmaktır(http://www.gns.com.tr/mobilinternet_mticaret.nsf).
Buradaki önemli özellikler;
1. Yeni bir medyanın gelişmesi
2. Doğru hedef kitleyi her yerde her zaman etkileyebilme imkanının olması
3. Birden fazla fonksiyonu aynı anda bulundurabilmesi (eğlence, iletişim, hesap makinesi vb).Bu fonksiyonlardan da yararlanabilme özelliği
4. Dünya çapında büyük bir hızla yaygınlaşması
5. Yeni kanalların doğması
6. Birebir pazarlamanın etkin hale gelmesi
7. İzinli pazarlamanın etkin hale gelmesi
Öte yandan geleneksel kitle iletişim araçlarının müşterilerle iletişimde etkisini yitirmesi gibi durumlar sebebiyle de mobil pazarlama uygulamaları artık hayatımızın bir parçası haline gelmektedir.
1 yorum:
Sevgili Hocam,
Merhabalar.
Benden alıntı yapmanız beni çok mutlu etti. Yazılarınızı sürekli okuyorum.
Bol bloglu günler...
Sevgi ve Saygılarımla,
Zeki Yüksekbilgili
Yorum Gönder