14 Ağustos 2011 Pazar

Global Village 3

Çok ilginç bir şey var kitapta. Bu kitap Marshall McLuhan'ın son kitabı. Aslında konuya nerede başlayıp nasıl sürdürdüğünü felsefi konularla nasıl birleştirdiğini eğitim ve düşünce evrimini nasıl yorumladığını görmek mümkün aklımda acaba kitabı bitirmeden önce diğer kitaplarını mı okusaydım konusu geçiyor.

Okuduklarımdan ilgi çekici noktaları olan konulardan birkaç örnek verebilirim.

Görsel kültürün parçalara ayrıldığını akustik (işitsel) kültürün ise bütünleştirdiğini söylüyor. Ortaçağ dışındaki dönem haricinde geçmiş dönem ve şimdiki dönemde benzerlik olduğundan bahsediyor. Balililer'in söylediği 'bizde sanat yok biz yapabildiğimiz herşeyi yaparız' sözüyle konuyu bağdaştırıyor. Oysaki ortaçağda ve rönesans döneminde sanatçı denince çok özel farklı insanlar akla gelirdi. Günümüzün sanatçısı da sıradan insana dönüşmüştür (McLuhan ve Powers, s.15).

McLuhan'a göre bu manada günümüzdeki her birey bir sanatçı-doktor, yönetici,...dir. Bir reklam vardı çok güzel 'benim annem hem doktor hem hemşire hem..... diye devam eden onu aklıma getirdi.

Geçen gün tatil yerinde babam rahatsızlandı acil hastaneye götürdük sonra hemşire doktorun istediği bir ilaç ismi verdi bulmak üzere çevredeki eczanelerde ve depolarda aradık, ilaç yoktu bulamadık neyse birkaç ilaç ile 6 saatlik bir gözetimden sonra acilden çıktık. Babamın rahatsızlığı 2-3gün daha devam etti en sonunda en iyisi İstanbul'a gitmek derken aklıma neden bu kadar bilgisayar kullanırken internetten bu hastalıkla ilgili birkaç şey araştırsam iyi olur diye fikir belirdi.

İnternete bağlandım ve rahatsızlığı yazdım ilk 3 sıradakiler bir işe yaramaz bilgiler veriyordu ama 4. ve 5. sıradakiler hastalığı nasıl olduğunu tedavi yöntemlerini bilimsel dille anlatıyorlar ve hastanede ilk gün elime iliştirilen ilacın tedavi edici özelliğinden bahsediyorlardı.

Babam yola çıkmadan önce bir daha şu ilacı bulsak iyi olur düşüncesiyle Akçay'da bu sefer yazlığa yakın çevrelerde aramaya karar verdim. İki gün önce hiçbir eczane ve depoda olmayan ilaç çeşitli doz seçenekleriyle ilk girdiğim eczanede vardı. Hemen orta boyunu aldım. İlacı içince daha 2 saat geçmeden etkisini gösterdi.

Tabii ilk yazılan ilaç ismi yol gösterici olmuştu ama niye hastanede yazılan reçetede yoktu? Niye ben daha önceden bu işi yapmadım diye oldukça hayıflandım. O zaman insan bazen doktor bazen hemşire bazen öğretmen bazen yayıncı oluyor. Şu anda sanki ben üçünü de gerçekleştiriyorum.

Bu arada meslekler de biçim değiştirmeye başlıyor. Abelese göre (2011) gelecek 30 yılda işlerin %65'i şimdiye kadar bilinmeyen işlerden oluşacak yani herkesi yeni ve farklı iş ortamları bekliyor.


Hiç yorum yok: